medycyna3.pl

Reklama farmaceutyków w świetle prawa

Pharmacist holding prescription paper while talking on phone in pharmacy

Każda firma musi się reklamować bez względu na oferowany produkt czy usługę. W każdej dziedzinie konkurencja jest bardzo duża i trzeba ją pokonać oraz dotrzeć do grupy docelowej potencjalnych klientów. W niektórych branżach stworzenie skutecznej kampanii reklamowej jest trudne ze względu na obowiązujące przepisy prawne. Jedną z nich jest branża farmaceutyczna.

Podstawy prawne

Zasady reklamy leków regulują trzy akty prawne:

– ustawa z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne, 

– rozporządzenie Ministra Zdrowia z 21 listopada 2008 r.,

– rozporządzenie Ministra Zdrowia z 20 lutego 2009 r.

Zapisy dotyczą w głównej mierze zakazów, czyli tego czego reklama nie może zawierać oraz nakazów, czyli co koniecznie musi zawierać.

Dla agencji reklamowych taka reklama jest sporym wyzwaniem, wymaga doskonałej znajomości obowiązujących przepisów oraz dużej kreatywności, by reklama była atrakcyjna dla odbiorcy. Jest kilka agencji, które specjalizują się w tworzeniu reklam farmaceutyków i robią to bardzo skutecznie.

Czego nie może zawierać reklama farmaceutyków?

Reklamę może prowadzić jedynie podmiot odpowiedzialny za lek lub firma działająca na jego zlecenie, czyli np. agencja reklamowa. To one ponoszą odpowiedzialność za ewentualne naruszenie przepisów, za co grożą bardzo wysokie kary finansowe.

Reklama farmaceutyków może być kierowana do dwóch rożnych grup odbiorców:

Reklama publiczna nie może dotyczyć leków na receptę, nie może być kierowana do dzieci, nie mogą uczestniczyć w niej osoby powszechnie znane, jak lekarze, naukowcy, aktorzy podający się za lekarzy. Nie może sugerować, że lek zastąpi wizytę u lekarza lub inne formy leczenia. Takich zakazów jest znacznie więcej.

Reklama musi zawierać stwierdzenie: „Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.”.

Reklama kierowana do lekarzy mających uprawnienia do wystawiania recept może dotyczyć leków refundowanych. Poza ogólnymi informacjami dotyczącymi właściwości leku i możliwości jego zastosowania lekarz musi otrzymać Charakterystykę Produktu Leczniczego. Lekarz może także otrzymać także próbkę leku, ale na jej opakowaniu musi być napis: „próbka bezpłatna – nie do sprzedaży”. W ciągu roku lekarze mogą otrzymać 5 próbek tego samego leku.

Reklama suplementów

Suplementy, czyli inaczej parafarmaceutyki zaliczone zostały do artykułów spożywczych, a to oznacza, że nie tylko nie muszą przechodzić skomplikowanych procedur dopuszczenia do obrotu, ale również nie dotyczą ich ograniczenia związane z reklamą leków.

Polski rynek suplementów jest niezwykle atrakcyjny, jego wartość ocenia się na ok. 4,5 mld rocznie i stale rośnie. Wielu Polaków chętnie po nie sięga traktując je jak leki. Oczywiście wykorzystują to firmy produkujące suplementy, które chętnie podtrzymują to przekonanie w swoich reklamach.


Sytuacja zmieniła się dopiero w 2018 r, kiedy to UOKiK nałożył na kilku producentów gigantyczne kary finansowe w wysokości ponad 20 milionów złotych. Wielu z nich w obawie przed bankructwem zrezygnowało z nieuczciwych praktyk. Z pomocą przyszedł także Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety podpisany w 2019 roku.

Jak zrobić dobrą reklamę farmaceutyków i parafarmaceutyków?


Nie jest to zadanie proste nie tylko ze względu na konieczność dostosowania jej do obowiązujących przepisów. Znaczenie ma również olbrzymia konkurencja na rynku reklam.


Polacy stale bombardowani są reklamami leków i suplementów, są znudzeni i coraz częściej całkowicie je ignorują. W końcu ile można oglądać reklamy różnych specyfików na wzdęcia, żylaki czy bóle kręgosłupa. Pozytywny skutek może odnieść tylko reklama, która zaskoczy ich zarówno formą, jak i przekazem.


Taką reklamę może przygotować tylko agencja kreatywna, której pracownicy nie myślą stereotypowo. Potrafią sięgnąć po nowe kanały rozpowszechniania reklamy, stworzyć ciekawy przekaz graficzny i informacyjny.


Dobrze przygotowana kampania reklamowa powinna intrygować, wzbudzać zainteresowanie odbiorcy i zaskakiwać. W przeciwieństwie do reklam innych produktów reklama farmaceutyków jest bardzo trudna, musi dodatkowo stosować się do przepisów, które w znacznej mierze ograniczają możliwości przekazu.

Zapoznaj się z ofertą agencji Brangarden.pl.